Ons verhaal
Mylan werd in 1961 opgericht door twee veteranen van het Amerikaanse leger; Milan “Mike” Puskar en Don Panoz. Zij zagen een kans mensen in plattelandsgemeenschappen aan geneesmiddelen van hoge kwaliteit te helpen. Vanuit die oorspronkelijke distributiefunctie zijn we inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste producenten van generieke geneesmiddelen in de Verenigde Staten.
Zo’n tien jaar geleden zagen we dat de geneesmiddelenindustrie drastisch aan het veranderen was; de concurrentie nam toe, klanten fuseerden en traditionele grenzen tussen merk- en generieke geneesmiddelenfabrikanten vervaagden. Door wetenschappelijke doorbraken werden kansen gecreëerd die – mits er verstandig mee om werd gegaan – mooie beloningen zouden opleveren. Ondertussen bleef de druk op gezondheidszorg in de wereld toenemen.
Als reactie op al die veranderingen begon Mylan te werken aan een plan waarmee het bedrijf nog tientallen jaren zou standhouden. We streefden naar een stabiel bedrijfsmodel, dat verantwoordelijk gebruik zou maken van de kracht van concurrentie om innovaties aan te sturen die zouden leiden tot universele toegang tot geneesmiddelen.
Onze strategie omvat globalisering: het werken aan onderzoek en ontwikkeling, het produceren van actieve farmaceutische ingrediënten en afgewerkte doseringsvormen. Daarnaast richten we ons op diversificatie van producttypen, het therapeutisch gebied, de doseringsvorm en het kanaal. We handhaven onze historische toewijding aan kwaliteit, en blijven zicht houden op de toekomst.
Ons businessmodel
Binnen ons model houden we vast aan drie kernwaarden: toegang, diversificatie en stabiliteit.
Het bewerkstelligen van universele toegang tot geneesmiddelen is het kerndoel van ons model. Om dat te realiseren, moeten we kunnen voldoen aan de behoeften van een zeer diverse wereldmarkt, waarbinnen constant veranderingen zijn van de economie, politiek, distributieaanpak, taal, tradities en klant- en patiëntvereisten.
Met het oog op deze variabiliteit van de wereldmarkt hebben we onze commerciële, operationele en wetenschappelijke platforms zo gebouwd en geschaald, dat ze te allen tijde tegemoet kunnen komen aan verschillende behoeften van onze klanten. Door deze diversificatie bereikt Mylan nu patiënten in meer dan 165 landen met een breed assortiment van merkgeneesmiddelen, generieke geneesmiddelen op recept en vrij verkrijgbare producten.
Elke patiënt die we door dit model bereiken, verrijkt onze diversificatie, waarmee we onze stabiliteit verstevigen. Bovendien betekent deze versteviging dat aandeelhouders en andere belanghebbenden van Mylan van ons kunnen verwachten dat we “goed blijven doen” door geneesmiddelentoegang te blijven uitbreiden en dat we “het goed blijven doen” door consistente financiële resultaten te behalen. Hierdoor beschikken we over betrouwbare cashflows, die het mogelijk maken te blijven investeren in de toekomst.
Onze impact
Stilstaan is nooit een optie voor ons geweest. Voortdurend proberen we Mylans platform uit te breiden met competenties waar we op kunnen bouwen. Bij het verwerven van nieuwe bedrijven krijgen de werknemers onze prioriteit: we streven naar een passende culturele fit en behouden talent. We nemen de tijd om de activiteiten van overgenomen organisaties volledig te integreren. Wij geloven dat we met deze aanpak het verschil maken.
Door trouw te blijven aan onze missie, plukken onze vele belanghebbenden – en met name onze patiënten – de vruchten van ons werk. Daarnaast hebben we betekenisvolle carrières gecreëerd voor werknemers, uitmuntende resultaten behaald voor onze aandeelhouders en beter gepresteerd dan vergelijkbare bedrijven. Ook hebben we ons toegelegd mee te bouwen aan (het transformeren van) gezondheidszorgsystemen, met onze visie in gedachten dat het net zo belangrijk is mensen gezond te houden als dat het is ze te behandelen als ze ziek zijn. Wij geloven dat dit een blijvende impact zal hebben op de samenleving.